به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که هنگامی که از لپ تاپ استفاده می کنید، برنامه هایی که قصد اجرای آنها را دارید، به کندی انجام می شوند. کندی عملکرد سیستم چندان خوشایند نیست و اصلا دوست ندارید زمان زیادی را به انتظار صرف کنید تا برنامه های مورد نظرتان را اجرا کنید. حتما دوست دارید بدانید که چرا با چنین چالشی رو به رو می شوید؟ چند بار لپ تاپ خود را Restart کرده اید؟ یا چند بار سیستم را روشن و خاموش کرده اید؟ چند بار علت را از خود پرسیده اید؟ آیا می دانستید که یکی از راه هایی که می توانید سرعت لپ تاپ خود را بالا ببرید، ارتقای لپ تاپ است. خب شاید بپرسید برای ارتقای لپ تاپ چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ یکی از دلایلی که بر کندی لپ تاپ تاثیر دارد، به حافظه رم مربوط است. که در زمان خرید لپ تاپ استوک باید به آن دقت داشته باشید.

حافظه رم (Random Access Memory) چیست؟

حافظه رم (Random Access Memory) همان حافظه موقت لپ تاپ می باشد که مکانی برای ذخیره و دسترسی موقت به اطلاعات است. هر چقدر که ظرفیت Ram بیشتر باشد، بر عملکرد و سرعت لپ تاپ تاثیر دارد. در هنگام خرید لپ تاپ استوک نیز به این مورد توجه کنید که حافظه رم لپ تاپ قابلیت ارتقا را داشته دارد. سوال دیگری که ذهن تان را درگیر می کند، درباره این موضوع است که با افزایش حافظه رم چگونه بر عملکرد وسرعت لپ تاپ تاثیر می گذارد؟ قبل از پاسخ به این سوال به این نکته توجه کنید، هر گاه رم لپ تاپ را ارتقا دهید، قدرت پردازش لپ تاپ افزایش پیدا می کند. به این معنی که هر زمان که مشغول کار با سیستم عامل ویندوز هستید، به طور همزمان می توانید چند تب مختلف را در مرورگر باز کنید، بدون اینکه باز کردن تب ها به سختی انجام پذیرد.

حافظه رم

چگونه حافظه رم بر عملکرد و سرعت لپ تاپ تاثیر دارد؟

حافظه رم در لپ تاپ ابزاری است که اطلاعات موقت زمانی که لپ تاپ روشن است، در آن ذخیره می شود. معمولا تاثیر رم بر عملکرد و سرعت لپ تاپ به دو صورت است که شامل میزان حافظه و سرعت حافظه می باشد. برخی از برنامه ها در لپ تاپ هستند که به حافظه بیشتر نیاز داشته و بعضی از فرآیندها به رم کمتری نیاز دارند.

برای درک بهتر به این مثال دقت کنید. برای تولید اسناد، ورد مایکروسافت به حافظه کمتری نیاز دارد، در حالی که بازی های ویدیوئی، ویرایش عکس یا فیلم به حافظه بیشتری نیاز است. اغلب کاربران می پرسند که آیا رم بر سرعت راه اندازی لپ تاپ تاثیر دارد یا نه؟ بله ظرفیت و سرعت حافظه رم تاثیر فوق العاده ای بر راه اندازی لپ تاپ دارد. زمان بارگذاری اطلاعات، پردازش اطلاعات و راه اندازی کل سیستم عامل های لپ تاپ این تاثیر بیشتر ملموس می باشد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مهمترین قطعات لپ تاپ

ممکن است به عنوان کاربر، در خصوص حافظه رم در لپ تاپ اصطلاحاتی مانند Latency (نشان دهنده سرعت دسترسی رم به سخت افزار)، DDR (رده بندی سرعت) و تایمینگ رم شنیده باشید. این اصطلاحات فاکتورهایی هستند که سرعت سیستم تان را بالاتر می برند؛ اما آیا این یک فاکتور مهم در بهتر شدن عملکرد و سرعت لپ تاپ ها می باشد؟ پاسخ خیر است؛ زیرا افزایش سرعت سیستم با این فاکتورها به اندازه ای نیست که شما را راضی کند. فقط هزینه ای بیشتری را پرداخت نموده اید. تنها و بارزترین عامل تاثیر گذار بر عملکرد و سرعت لپ تاپ، افزایش ظرفیت حافظه رم می باشد. پس هر زمان قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید، اگر بین انتخاب دو حافظه رم 8 گیگابایتی با سرعت 3200 با رم 16 گیگابایتی با سرعت 2400 قرار گرفتید، حتما دومی را انتخاب کنید.

چگونه حافظه رم بر عملکرد و سرعت لپ تاپ تاثیر دارد؟

DDR چیست؟

حافظه رم از زمان طراحی تا کنون نسل های مختلفی دارند. هر چقدر که نسل یک رم جدیدتر شود، سرعت دسترسی به اطلاعات نیز افزایش می یابد. DDR (Double Data Rate) فرمول نشان دهنده سرعت دیتای دو برابر می باشد. DDR در سال 2000 جایگزین  Single Data Rate شد و در حال حاضر به ورژن DDR4 رسیده است. هر چقدر که استانداردهای سرعت دیتا پیشرفت می کنند، شاهد سرعت روزافزون حافظه های رم هستیم. DDR در هر دوره از پیشرفت تکنولوژی به ورژن های بالاتر ارتقا پیدا کرده است. این ارتقای نسل شامل DDR2، DDR3 و DDR4 می شود.

بین حافظه رم و حافظه اصلی چه فرقی وجود دارد

حافظه Ram و فضای ذخیره سازی هر دو حافظه سیستم به حساب می آیند؛ اما از نظر عملکرد و وظیفه با یکدیگر فرق می کنند. حافظه رم (Random Access Memory) یا حافظه دسترسی تصادفی، اطلاعات دائما در حال پردازش هستند. در حقیقت رم لپ تاپ یک حافظه سریع برای انجام کارهایی مانند ویرایش سند ورد، پردازش نرم افزار، باز کردن ایمیل و فعالیت هایی از این قبیل محسوب می شود. حال سوال این است که تفاوت حافظه رم با فضای ذخیره سازی چیست؟

به خاطر داشته باشید، دو نوع حافظه ذخیره سازی در لپ تاپ ها و رایانه ها وجود دارد که عبارت هستند از: HDD (هارددیسک) و SSD (درایو حالت جامد). بارزترین تفاوت بین حافظه رم و فضای ذخیره سازی اصلی در سرعت انتقال داده ها و مدت زمان نگهداری آنها است. وقتی در حال پردازش هستید، اطلاعات از حافظه اصلی به حافظه موقت می آید؛ ولی بعد از خاموش کردن لپ تاپ اطلاعات از حافظه رم پاک می شود. در حالی که در فضای ذخیره سازی اطلاعات همیشه قابل دسترسی هستند و با خاموش کردن حذف نمی شوند.

یک لپ تاپ چقدر به حافظه Ram نیاز دارد؟

از پرسش های رایج کاربرانی که با لپ تاپ کار می کنند، درباره میزان رم مورد نیاز برای لپ تاپ شان است. اینکه شما چقدر بهRam  نیاز دارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. می خواهید بدانید چقدر به رم نیاز دارید، باید اول از خودتان بپرسید، با لپ تاپ قصد انجام چه نوع فعالیت هایی دارم؟ نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، این است که صرف نظر از نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دارید، حتما رم با ظرفیت بالا انتخاب کنید. اگر قصد انجام فعالیت های ذیل را دارید، رم متناسب با آن را برای لپ تاپ فراهم کنید.

حافظه رم

  • انجام کارهای اداری مانند کار روی اسناد (رم 8 گیگ به بالا): هر چند برای انجام بسیاری از فعالیت ها رم 4 گیگ کافی است؛ اما در صورتی که قصد انجام فعالیت بر روی اسناد بزرگتر دارید، حافظه رم 8 گیگ به بالا انتخاب کنید. برای مثال کار با نرم افزار اکسل به رم بالا نیاز دارد.
  • مرور وب مانند باز کردن تب های مختلف به صورت همزمان (8 گیگ به بالا): اگر یک کاربر وب هستید که زیاد وبگردی می کنید، نیاز دارید تب های زیادی را باز کنید. برای انجام چنین فعالیتی به حافظه رم 8 گیگ به بالا احتیاج دارید. ظرفیت رم در قیمت لپ تاپ استوک تاثیر دارد.
  • ادیت فیلم و عکس (8 گیگ به بالا): اگر یک ادیت کار هستید و با ویرایش عکس و فیلم سروکار دارید، حتما از حافظه Ram 8 گیگ استفاده کنید.
  • بازی های ویدئویی (16 گیگ به بالا): نوع بازی های ویدئویی میزان حافظه رم تان را معین می کند. بازی هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به رم بیشتری احتیاج دارند.

چه زمانی برای ارتقای حافظه رم اقدام کرد؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاد که چه زمانی برای ارتقای حافظه رم باید اقدام کرد؟ چنانکه گفتیم Ram در کامپیوتر و لپ تاپ قطعه ای است که تمام دیتاها را به طور موقت در خود ذخیره می کند، سپس بلافاصله به CPU انتقال داده و آنها را پردازش می کند. هر چقدر که سرعت و ظرفیت رم بیشتر باشد، اجرای برنامه و پردازش داده در مدت زمان کمتری انجام می شود. پس چه زمانی ارتقای حافظه رم نیاز است؟ اگر از شرایط ذیل یکی را تجربه می کنید، حتما حافظه Ram خود را ارتقا دهید:

  • ارتقای ویندوز به نسخه های بالاتر
  • هنگام نصب سخت افزارهایی مانند کارت گرافیک
  • هنگام مشاهده خطاهایی مانند Low Memory یا Out Of Memory
  • انتظار بیش از اندازه برای باز شدن برنامه ها در لپ تاپ
  • هنگامی که لپ تاپ توانایی اجرای همزمان چند برنامه را ندارد.
  • زمان نصب برنامه های سنگین مانند تدوین فیلم

جمع بندی مطالب

حافظه رم (Random Access Memory) که به معنای حافظه دسترسی تصادفی است، بخش مهمی از لپ تاپ می باشد که به طور موقت تمامی برنامه ها و فعالیت های تان در آن ذخیره می شود. وظیفه رم این است که به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر به داده ها دسترسی داشته باشید. هر چقدر که ظرفیت حافظه رم بیشتر باشد، تاثیر زیادی بر سرعت و عملکرد لپ تاپ دارد. در واقع امتیاز اصلی رم بزرگتر این است که بدون کاهش سرعت، پردازش اطلاعات به خوبی انجام می شود و همزمان می توانید چند فعالیت را انجام دهید. ظرفیت رم به نوع فعالیت شما بستگی دارد. بر اساس فعالیت هایی چون وبگردی، کارهای اداری، بازی های رایانه ای و ویرایش عکس و فیلم باید ظرفیت حافظه رم را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: مقایسه HDD و SSD در لپ تاپ

سوالات متداول

  • بهترین میزان حافظه رم لپ تاپ چقدر است؟ ظرفیت حافظه رم بستگی به نوع فعالیتی دارد که شما آن را انجام می دهید. برای مثال انجام بازی های رایانه ای به رم بالای 16 گیگ نیاز دارد.
  • تفاوت بین حافظه Ram و فضای ذخیره سازی HDD چیست؟ تفاوت آنها در مدت زمان نگهداری داده ها و سرعت انتقال آنها می باشد.
  • آیا ارتقای رم، در سرعت لپ تاپ تاثیر دارد و چه زمانی باید آن را انجام داد؟ بله با ارتقای حافظه رم سرعت و عملکرد لپ تاپ بهتر می شود. در شرایطی مانند ارتقای ویندوز به نسخه های بالاتر، نصب برنامه های سنگین، دیدن خطاهایی مانند Out Of Memory و انتظار بیش از اندازه برای باز شدن برنامه ها در لپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *