برای خرید لپ تاپ استوک باید به پردازنده ها توجه ویژه کرد در واقع  پردازنده های اینتل ستون فقرات محاسبات مدرن هستند و در طیف گسترده ای از لپ تاپ ها استفاده می شوند. این پردازنده ها از زمان معرفی اولین پردازنده اینتل 4004 در سال 1971، مسیر طولانی را طی کرده اند. این پست وبلاگ به مروری بر نسل های مختلف پردازنده های لپ تاپ اینتل و سال های تولید آنها می پردازد.

 

  • نسل اول (2006-2010)

اولین نسل از پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها استفاده شد، خانواده پردازنده های Intel Core بود. این پردازنده ها در سال 2006 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری Intel Core ساخته شدند.
اولین پردازنده های Intel Core تک هسته ای بودند، اما نسخه های بعدی شامل پردازنده های دو هسته ای بودند. این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 65 نانومتری تولید شدند که باعث شد نسبت به نسل های بعدی مصرف انرژی کمتری داشته باشند.
با این حال، آنها هنوز به طور قابل توجهی نسبت به نسل قبلی پردازنده ها بهبود یافته و عملکرد و کارایی بهتری را ارائه می دهند.

 

  • نسل دوم (2011-2012)

نسل دوم پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد، خانواده پردازنده‌های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2011 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری اینتل Sandy Bridge ساخته شدند.

این پردازنده ها با استفاده از یک فرآیند 32 نانومتری تولید شدند که باعث شد نسبت به نسل قبلی مصرف انرژی بیشتری داشته باشند. آنها همچنین دارای فناوری Intel Turbo Boost بودند که به طور خودکار سرعت ساعت پردازنده را در صورت نیاز افزایش می داد. این فناوری عملکرد و کارایی بهتری نسبت به پردازنده های قبلی ارائه می دهد.

 

  • نسل سوم (2012-2013)

سومین نسل از پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد، خانواده پردازنده‌های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2012 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری Intel Ivy Bridge ساخته شدند.

این پردازنده‌ها با استفاده از فرآیند 22 نانومتری ساخته شده‌اند که مصرف انرژی آن‌ها را حتی نسبت به نسل قبلی افزایش می‌دهد. آنها همچنین دارای Intel HD Graphics 4000 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

Intel_Core_i5-2500k

Intel_Core_i5-2500k

  • نسل چهارم (2013-2014)

چهارمین نسل از پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد، خانواده پردازنده‌های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2013 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری اینتل Haswell ساخته شدند.

این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 22 نانومتری ساخته شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند.

آنها همچنین دارای Intel Iris Graphics بودند که عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

 

  • نسل پنجم (2015)

پنجمین نسل از پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد، خانواده پردازنده‌های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2015 و بر اساس ریزمعماری برادول اینتل معرفی شدند.

این پردازنده‌ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری ساخته شده‌اند که مصرف انرژی آن‌ها را حتی نسبت به نسل قبلی افزایش می‌دهد. آنها همچنین دارای Intel HD Graphics 5500 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

 

  • نسل ششم (2015-2016)

ششمین نسل از پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها استفاده می شد، خانواده پردازنده های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2015 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری Skylake اینتل ساخته شدند.

این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری تولید شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند. آنها همچنین دارای Intel HD Graphics 520 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد. در خرید از لپتاپ استوک از این نسل به بعد انتخاب خوبی می تواند باشد.

 

  • نسل هفتم (2016-2017)

هفتمین نسل از پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها استفاده می شد، خانواده پردازنده های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2016 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری اینتل Kaby Lake ساخته شدند.

این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری تولید شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند. آنها همچنین دارای Intel HD Graphics 620 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

 

  • نسل هشتم (2017-2018)

هشتمین نسل از پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها استفاده می شد، خانواده پردازنده های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2017 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری Intel Coffee Lake ساخته شدند.

این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری تولید شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند. آنها همچنین دارای Intel UHD Graphics 620 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

Intelcore i3

Intel core i3

  • نسل نهم (2018-2019)

نهمین نسل از پردازنده های اینتل که در لپ تاپ ها استفاده می شد، خانواده پردازنده های Core i3، i5 و i7 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2018 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری Intel Coffee Lake Refresh ساخته شدند.
این پردازنده ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری تولید شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند. آنها همچنین دارای Intel UHD Graphics 630 بودند که عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

 

  • نسل دهم (2019-2020)

نسل دهم پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد، خانواده پردازنده‌های Core i3، i5، i7 و i9 اینتل بود. این پردازنده ها در سال 2019 معرفی شدند و بر اساس ریزمعماری اینتل Comet Lake ساخته شدند.
ا
ین پردازنده ها با استفاده از فرآیند 14 نانومتری تولید شده اند که آنها را به اندازه نسل قبلی از نظر مصرف انرژی بهینه می کند.
آنها همچنین دارای Intel UHD Graphics یا Intel Iris Plus Graphics بودند که عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به نسل قبلی پردازنده ها ارائه می کرد.

  • در خاتمه:

نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از زمان معرفی اولین پردازنده اینتل 4004 در سال 1971، مسیر طولانی را پیموده‌اند.
هر نسل عملکرد بهتر، بهره‌وری انرژی و سایر ویژگی‌های مرتبط را برای کاربران لپ‌تاپ فراهم کرده است.
درک تفاوت‌های بین نسل‌های مختلف پردازنده‌ها می‌تواند هنگام انتخاب لپ‌تاپی که نیازهای شما را برآورده می‌کند مفید باشد.
این بررسی اجمالی به شما کمک کرده است تا اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *